Sistemul de garantie-returnare a ambalajelor: Stabilirea simbolului pentru identificarea apartenentei la sistem.
12 Iul 2023
Potrivit HG nr. 1.074/2021, producatorii sunt obligati sa marcheze ambalajele SGR introduse pe piata nationala cu acest simbol reprezentativ, alaturi de un cod de bare (EAN) conform specificatiilor furnizate de administratorul SGR. Simbolul indica apartenenta produsului la sistemul de garantie-returnare si trebuie sa fie vizibil, lizibil, durabil si sa nu se suprapuna cu alte elemente grafice ale ambalajului sau etichetei.
Sistemul de garantie-returnare (SGR) va devein obligatoriu pentru toti producatorii si comerciantii incepand cu data de 30 noiembrie 2023.
Acest mecanism impune comerciantilor sa retina o garantie de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat si sa o returneze ulterior clientilor.
Consumatorii vor trebui sa lase o garantie de 50 de bani pentru fiecare recipient de bautura ambalat in sticla, plastic sau metal, cu un volum cuprins intre 0,1 si trei litri. Pentru a-si recupera garantia, consumatorii pot restitui ambalajul SGR la orice punct de returnare de pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care au achizitionat produsul, fara a fi necesara prezentarea bonului fiscal.
Sistemul de garantie-returnare a ambalajelor are o importanta semnificativa pentru protectia mediului din mai multe motive:
1. Reducerea deseurilor: Prin implementarea acestui sistem, se incurajeaza colectarea si returnarea ambalajelor pentru a fi reutilizate sau reciclate. Astfel, se reduce cantitatea de deseuri care ajung in mediul inconjurator, contribuind la diminuarea poluarii si a impactului asupra ecosistemelor;
2. Promovarea reciclarii: Prin obligatia de a returna ambalajele si de a le colecta in mod adecvat, se faciliteaza reciclarea acestora. Ambalajele pot fi transformate in materiale noi, reducand dependenta de resurse naturale si emisiile asociate cu producerea de ambalaje noi;
3. Economisirea resurselor: Prin reutilizarea sau reciclarea ambalajelor, se reduc necesitatile de materii prime, energie si apa utilizate in procesul de fabricatie. Astfel, se contribuie la conservarea resurselor naturale si la protejarea mediului inconjurator;
4. Combaterea poluarii cu plastic: Sistemul de garantie-returnare poate contribui la reducerea poluarii cu plastic, deoarece acest material este unul dintre principalele tipuri de ambalaje supuse acestui sistem. Prin incurajarea colectarii si reciclarii ambalajelor din plastic, se previne acumularea lor in natura si in oceane, unde pot avea un impact negativ asupra faunei si florei marine;
5. Responsabilizarea producatorilor si comerciantilor: Sistemul de garantie-returnare ii implica direct pe producatori si comercianti in gestionarea corecta a ambalajelor produselor lor. Acestia devin responsabili de colectarea si gestionarea adecvata a ambalajelor, motivandu-i sa adopte solutii mai sustenabile si sa dezvolte ambalaje mai prietenoase cu mediul.
Prin implementarea sistemului de garantie-returnare a ambalajelor, se urmareste reducerea impactului negativ asupra mediului inconjurator, promovarea economiei circulare si dezvoltarea unei abordari mai sustenabile in gestionarea deseurilor.
Motivatia comerciantilor si consumatorilor in implementarea sistemului de garantie-returnare a ambalajelor poate fi influentata de mai multi factori:
1. Motive financiare: Comerciantii pot fi motivati sa implementeze acest sistem deoarece retinerea unei garantii pentru fiecare produs ambalat le poate aduce un beneficiu financiar in cazul in care consumatorii nu returneaza ambalajele si nu isi recupereaza garantia. De asemenea, pot exista si penalitati pentru comerciantii care nu respecta obligatiile legale in ceea ce priveste gestionarea ambalajelor;
2. Responsabilitate sociala si imaginea brandului: Din ce in ce mai multi consumatori sunt preocupati de impactul lor asupra mediului si sunt interesati de achizitionarea de produse si de la comercianti responsabili ecologic. Implementarea unui sistem de garantie-returnare poate demonstra angajamentul comerciantilor fata de protectia mediului si poate spori increderea si fidelitatea consumatorilor;
3. Simplificarea procesului de returnare: Consumatorii pot returna ambalajele la orice punct de returnare de pe teritoriul Romaniei, fara a fi necesara prezentarea bonului fiscal. Acest aspect poate face procesul de returnare mai convenabil si mai usor pentru ei. Aceasta poate reprezenta o motivatie pentru consumatori sa participe la sistem si sa isi recupereze garantia;
4. Constientizarea beneficiilor pentru mediu: Pe masura ce publicul devine mai informat despre impactul negativ al deseurilor de ambalaje asupra mediului, exista o crestere a constientizarii si dorintei de a lua masuri pentru a reduce acest impact. Participarea la sistemul de garantie-returnare poate fi perceputa ca un mod eficient de a contribui la protectia mediului si la reducerea deseurilor.
Succesul sistemului de garantie-returnare depinde de implementarea si comunicarea eficienta a acestuia catre comercianti si consumatori. Educatia si informarea adecvata despre beneficiile sistemului si modul corect de participare pot juca un rol crucial in motivarea si implicarea tuturor partilor implicate.
Articole similare
Iul122023
Sistemul de garantie-returnare a ambalajelor: Stabilirea simbolului pentru identificarea apartenentei la sistem
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
12 Iul 2023
Oct062022
Deduceri pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal. Ordinul nr. 3.265/21.453/2022
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
06 Oct 2022
Mai172022
Ordinul ANAF nr. 776/2022. Noutati privind procedura si formularele de modificare a domiciliului fiscal
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
17 Mai 2022
Mai172022
Ordinul ANAF nr. 856/2022. Se actualizeaza D100 cu impozitul suplimentar pe energie electrica
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
17 Mai 2022