Termen prelungit pentru sistemul de Garantie-Returnare
18 Dec 2023+IP valabil si pentru Institutii Publice
Context:
RetuRO a solicitat Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, o prelungire de cel putin trei luni a termenului de punere in functiune a Sistemului de Garantie Returnare (SGR). Solicitarea a venit ca urmare a naturii extrem de complexe a sistemului, care necesita un interval specific de timp pentru dezvoltare si testare corespunzatoare, dar si pentru a asigura o integrare mai usoara a tuturor partilor implicate.
Importanta Sistemului de Garantie Returnare:
SGR reprezinta un pas important in directia unei tari mai verzi si sustenabile. Acest sistem urmareste sa sprijine colectarea si reciclarea deseurilor, avand ca rezultat direct reducerea poluarii si conservarea resurselor naturale. Implementarea eficienta a unui astfel de sistem ar putea oferi un exemplu pentru alte tari si demonstra angajamentul Romaniei fata de mediu. Scopul acestui sistem este de a colecta din piata si de a introduce ambalajele intr-o economie circulara, ajutand Romania sa atinga tintele nationale de colectare si reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca pana in 2025 sa se colecteze 77% din PET-urile puse pe piata, iar pana in anul 2029 - 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea si chiar depasirea noilor tinte de colectare si reciclare pentru restul tipurilor de materiale, si anume 75% pentru sticla si 60% aluminiu, incepand cu anul 2030.
Valoarea garantiei platita la raft:
Sistemul de garantie-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii romani. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie sa se obisnuiasca cu acesta, astfel ca in primii 2-3 ani, garantia ar trebui sa ramana la o valoare fixa. Astfel, garantia a fost setata in mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau continutul acestuia. Valoarea a fost aleasa astfel incat sa fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul sa returneze ambalajele, dar suficient de mica pentru a nu fi perceputa ca o majorare semnificativa a pretului. O valoare unitara asigura simplitate, cel putin in faza initiala a sistemului, fiind dificil sa se opereze cu mai multe valori. Valoarea garantiei va fi ajustata in timp, odata ce consumatorii se vor acomoda cu sistemul.
Probleme intampinate:
- Complexitatea proiectului: SGR este un sistem extrem de complex care necesita echipamente specifice, software dedicat si centre regionale pentru colectare si procesare. Fiecare dintre aceste componente prezinta propriile sale complicatii, de la tehnologie la logistica operatiunilor.
- Constrangerile de timp: RetuRO a avut mai putin timp decat a solicitat initial pentru implementarea sistemului. O astfel de reducere a timpului a supus echipa unui ritm accelerat, crescand riscul erorilor si al suprasolicitarii.
- Educatia publicului: Un nou sistem necesita informare si educare. Publicul trebuie sa inteleaga beneficiile, modul de functionare si motivele pentru care este important sa participe activ. Aceasta presupune o campanie de informare si educatie ampla, care, la randul ei, necesita timp si resurse.
O lansare grabita ar putea submina increderea consumatorilor, producatorilor si comerciantilor in sistem. Mai mult, un SGR ineficient sau defectuos poate cauza daune semnificative mediului si poate compromite obiectivele initiale. Prin urmare, pentru a asigura succesul pe termen lung al SGR, este esential sa se acorde timpul necesar pentru testarea, ajustarea si informarea corecta a publicului.
Concluzie:
RetuRO se confrunta cu o mare problema, dar cu sprijin adecvat, angajament si timp, poate reusi sa creeze un sistem de care vor beneficia si generatiile viitoare. Este important sa se acorde prioritate calitatii si eficientei in fata rapiditatii, pentru a asigura o lansare reusita si eficienta a Sistemului de Garantie Returnare.
Incepand cu 21 Septembrie 2023, platforma RetuROSGR va lansa o serie de cursuri informative, esentiale pentru producatori, importatori si comercianti, dar si pentru sectorul Horeca. Acestea au ca scop familiarizarea participantilor cu detaliile si obligatiile legate de Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) in Romania.
Programul sesiunilor:
Joi, 21 septembrie 2023, 15:00 - 16:00
Tema: Introducere in Sistemul de Garantie-Returnare
Participanti: Producatori, importatori, comercianti, Horeca
Subiecte:
- Cadrul legal de desfasurare a SGR
- Cum functioneaza SGR, pe scurt
- Produsele incluse in SGR
- Cine trebuie sa se inregistreze in SGR
- Circuitul materialelor in SGR
- Circuitul monetar si informational in SGR
Tema: Inregistrarea in SGR si semnarea contractului cu RetuRO
Participanti: Producatori, importatori, comercianti, Horeca
Subiecte:
- Cum sa iti inregistrezi afacerea in SGR ca producator/ importator/ comerciant
- Cum sa semnezi contractul cu RetuRO
Tema: Cerinte pentru codul de bare, logo SGR si ambalaje
Participanti: Producatori, importatori
Subiecte:
- Cerintele pentru codul de bare SGR
- Cerintele pentru logo-ul SGR
- Cerintele pentru ambalajele SGR
Pentru detalii suplimentare si inscrieri, toate informatiile sunt disponibile pe site-ul oficial https://returosgr.ro/