Noi reguli privind imobilizarea vehiculelor: ce risca soferii care incalca timpii de conducere si odihna

29 Mai 2025
Incepand cu 26 mai 2025, a intrat in vigoare o noua procedura emisa de Ministerul Transporturilor prin Ordinul nr. 458/2025, care reglementeaza clar masurile ce pot fi dispuse impotriva vehiculelor al caror sofer nu respecta regimul legal al timpilor de condus si de odihna. Ordinul completeaza si modifica Ordinul MTI nr. 1.091/2024 si vine cu aplicarea concreta a prevederilor art. 9 alin. (2) si (2¹) din OG nr. 37/2007, privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora.
Ce prevede noua procedura?
In esenta, autoritatile de control - inspectorii ISCTR si politistii rutieri - pot decide imobilizarea unui vehicul atunci cand constata in trafic ca soferul nu a respectat pauzele sau perioadele de repaus prevazute de lege. In functie de situatie, masura se poate concretiza:
-fie prin obligarea soferului sa ia imediat o pauza sau un repaus zilnic inainte de a continua deplasarea;
-fie prin ridicarea placutelor de inmatriculare ale vehiculului, caz in care masina nu mai poate fi deplasata pana la remedierea situatiei.
-fie prin obligarea soferului sa ia imediat o pauza sau un repaus zilnic inainte de a continua deplasarea;
-fie prin ridicarea placutelor de inmatriculare ale vehiculului, caz in care masina nu mai poate fi deplasata pana la remedierea situatiei.
Verificari la controalele in trafic
a) respectarea perioadelor de conducere zilnica si saptamanala, a pauzelor si a perioadelor de repaus zilnic si saptamanal;
b) foile de inregistrare pentru zilele precedente care trebuie detinute la bordul vehiculului si/sau datele inregistrate pentru aceeasi perioada pe cardul conducatorului auto si/sau in memoria aparatului de inregistrare si/sau pe foile imprimate;
c) cazurile de depasire a vitezei permise a vehiculului, definite ca perioade de peste un minut in care viteza vehiculului este mai mare de 90 km/h pentru vehiculele din categoria N3 sau de 105 km/h pentru vehiculele din categoria M3;
d) functionarea corecta a aparatului de inregistrare, respectiv identificarea unui posibil abuz asupra aparaturii si/sau a cardului conducatorului auto si/sau a foilor de inregistrare;
e) timpul de lucru saptamanal maxim extins de 60 de ore, alt timp de lucru saptamanal, numai in cazul in care tehnologia face posibila efectuarea unor controale eficace.
Verificarile efectuate la sediile intreprinderilor/operatorilor de transport rutier vor viza, in plus, urmatoarele:
a) respectarea perioadelor saptamanale de repaus si, respectiv, a perioadelor de conducere a vehiculului dintre aceste perioade de odihna;
b) respectarea limitarii la doua saptamani a duratei de conducere a vehiculului;
c) foile de inregistrare, datele si imprimarile provenind de la unitatea montata pe vehicul si de pe cardul conducatorului auto;
d) respectarea timpului de lucru saptamanal mediu maxim, a pauzelor si a cerintelor privind munca de noapte;
e) respectarea obligatiilor care le revin intreprinderilor/operatorilor de transport rutier in conformitate cu art. 8 alin. 8) si (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
In cazul in care se constata o incalcare, personalul cu atributii de control, verifica responsabilitatea partajata a tuturor celor implicati in lantul de transport, precum expeditorii, agentii de expeditie sau contractantii, potrivit art. 7 indice 1 alin. 5) din OG 37/2007.
b) foile de inregistrare pentru zilele precedente care trebuie detinute la bordul vehiculului si/sau datele inregistrate pentru aceeasi perioada pe cardul conducatorului auto si/sau in memoria aparatului de inregistrare si/sau pe foile imprimate;
c) cazurile de depasire a vitezei permise a vehiculului, definite ca perioade de peste un minut in care viteza vehiculului este mai mare de 90 km/h pentru vehiculele din categoria N3 sau de 105 km/h pentru vehiculele din categoria M3;
d) functionarea corecta a aparatului de inregistrare, respectiv identificarea unui posibil abuz asupra aparaturii si/sau a cardului conducatorului auto si/sau a foilor de inregistrare;
e) timpul de lucru saptamanal maxim extins de 60 de ore, alt timp de lucru saptamanal, numai in cazul in care tehnologia face posibila efectuarea unor controale eficace.
Verificarile efectuate la sediile intreprinderilor/operatorilor de transport rutier vor viza, in plus, urmatoarele:
a) respectarea perioadelor saptamanale de repaus si, respectiv, a perioadelor de conducere a vehiculului dintre aceste perioade de odihna;
b) respectarea limitarii la doua saptamani a duratei de conducere a vehiculului;
c) foile de inregistrare, datele si imprimarile provenind de la unitatea montata pe vehicul si de pe cardul conducatorului auto;
d) respectarea timpului de lucru saptamanal mediu maxim, a pauzelor si a cerintelor privind munca de noapte;
e) respectarea obligatiilor care le revin intreprinderilor/operatorilor de transport rutier in conformitate cu art. 8 alin. 8) si (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
In cazul in care se constata o incalcare, personalul cu atributii de control, verifica responsabilitatea partajata a tuturor celor implicati in lantul de transport, precum expeditorii, agentii de expeditie sau contractantii, potrivit art. 7 indice 1 alin. 5) din OG 37/2007.
In ce conditii se ridica placutele de inmatriculare?
Ridicarea placutelor este o masura extrema si se aplica in cazuri precum:
-existenta unui dispozitiv fraudulos care modifica datele tahografului;
-refuzul de a permite verificarea, copierea sau retinerea datelor privind timpii de condus si odihna;
-refuzul soferului de a merge la un atelier autorizat pentru verificarea tahografului sau limitatorului de viteza.
Placutele sunt ridicate doar in baza unui proces-verbal tipizat, intocmit in doua exemplare si semnat atat de inspectorul/politistul care a dispus masura, cat si de sofer (sau cu mentiunea refuzului de semnatura, dupa caz). Modelul acestui proces-verbal este parte integranta din procedura.
-existenta unui dispozitiv fraudulos care modifica datele tahografului;
-refuzul de a permite verificarea, copierea sau retinerea datelor privind timpii de condus si odihna;
-refuzul soferului de a merge la un atelier autorizat pentru verificarea tahografului sau limitatorului de viteza.
Placutele sunt ridicate doar in baza unui proces-verbal tipizat, intocmit in doua exemplare si semnat atat de inspectorul/politistul care a dispus masura, cat si de sofer (sau cu mentiunea refuzului de semnatura, dupa caz). Modelul acestui proces-verbal este parte integranta din procedura.
Masura imobilizarii unui vehicul dispusa de catre inspectori se mentioneaza in scris pe urmatoarele documente:
-procesul-verbal de constatare a contraventiei;
-formularul de control in trafic (doar pentru ISCTR);
-raportul emis de tahograf;
-procesul-verbal de ridicare a placutelor.
-formularul de control in trafic (doar pentru ISCTR);
-raportul emis de tahograf;
-procesul-verbal de ridicare a placutelor.
Ce trebuie facut pentru ridicarea masurii?
Vehiculul imobilizat poate fi repus in circulatie doar dupa ce se dovedeste ca au fost indeplinite conditiile legale. In acest sens, soferul sau reprezentantul transportatorului trebuie sa se prezinte la sediul ISCTR sau al unitatii de politie mentionat in procesul-verbal. Daca nu este suficienta documentatia, inspectorii sau politistii pot merge la fata locului pentru a verifica situatia in teren, iar in cazul contraventiilor mai grave, masura poate inceta doar in baza unei dovezi de remediere, cum ar fi un document eliberat de un atelier autorizat de RAR privind tahograful.
Concluzie
Masura de imobilizare nu este una optionala, ci una ferma si imediat executorie, aplicata in scopul protejarii sigurantei rutiere si a respectarii drepturilor soferilor profesionisti. Transportatorii rutieri ar trebui sa se asigure ca personalul este bine instruit si ca documentatia tahografica este in regula, pentru a evita sanctiuni care pot afecta grav desfasurarea activitatii.
Laura Profeanu, consultant fiscal