Ce trebuie sa stie proprietarii care isi inchiriaza apartamentele

18 Aug 2025
Proprietarii de apartamente care decid sa inchirieze sau sa dea in comodat locuinta trebuie sa stie ca legea impune o informare oficiala catre asociatia de proprietari. Concret, potrivit Legii nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, termenul pentru transmiterea datelor despre noii ocupanti este de cel mult 10 zile de la semnarea contractului, conform art. 30 alin. 1) si 2):
Art. 30. -(1) Proprietarii din condominii au obligatia sa notifice presedintelui orice schimbare intervenita in structura si numarul membrilor familiei prin deces, casatorii sau nasteri, persoanele luate in spatiu, precum si locatarii/comodatarii ca urmare a inchirierii sau a imprumutarii locuintei.
(2) Notificarea prevazuta la alin. 1) se face in scris in termen de 10 zile de la schimbarea intervenita, de la luarea in spatiu, respectiv de la semnarea contractului de inchiriere/comodat.
Ce informatii trebuie transmise
Notificarea trebuie sa ajunga la presedintele asociatiei si sa includa datele despre persoanele care vor locui efectiv in apartament - fie ca este vorba despre chiriasi, comodatari sau persoane luate in spatiu. Obligatia de informare exista si in cazul schimbarilor in structura familiei proprietarului (casatorie, nastere, deces).Este important de retinut ca acest termen de 10 zile nu depinde de eventuale formalitati precum autentificarea notariala sau declararea veniturilor din chirii la ANAF. El curge strict din momentul semnarii efective a contractului de inchiriere sau de comodat. Contractul este valabil si sub semnatura privata, fara notar.
Cine ramane raspunzator fata de asociatie si furnizorii de utilitati
Chiar daca apartamentul este inchiriat, obligatiile fata de asociatia de proprietari si fata de furnizorii de utilitati raman in sarcina proprietarului, conform art. 33 alin. 7) din Lege:(7) In cazul inchirierii, constituirii unor drepturi reale de uz, uzufruct, abitatie, precum si in cazul unor contracte de comodat pentru spatiile din condominiu, obligatia de plata a cotelor de intretinere revine proprietarului, acesta recuperand de la beneficiarii dreptului de folosinta a spatiilor respective contravaloarea acestora, in conditiile stabilite prin contractul de inchiriere/constituire/comodat.
In practica, asta inseamna ca, daca chiriasul nu achita intretinerea, asociatia poate cere plata direct proprietarului. Acesta, la randul sau, poate recupera sumele de la chirias, pe baza contractului, inclusiv prin actiune in instanta daca este nevoie.
Legea precizeaza clar ca raporturile dintre locator si locatar nu pot fi invocate in fata asociatiei sau a furnizorilor ca motiv de neplata. Astfel, chiar daca in contract chiriasul s-a obligat sa suporte intretinerea, raspunderea juridica finala revine tot proprietarului.
Lipsa sanctiunilor pentru neanuntare
Desi obligatia de informare este prevazuta expres de lege, in prezent nu exista amenzi pentru necomunicarea catre asociatie a datelor despre noii ocupanti. Cu toate acestea, respectarea procedurii poate evita neintelegeri legate de calculul intretinerii sau de identificarea persoanelor care locuiesc efectiv in imobil.Laura Profeanu, consultant fiscal
Articole similare
Aug052025
Minivacanta de Sfanta Maria: zilele libere din perioada 15 - 17 august 2025
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
05 Aug 2025
Ian102024
VENITURILE DIN CHIRII PLATITE PERSOANELOR FIZICE DE CATRE PERSOANELE JURIDICE
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
10 Ian 2024
Ian102024
IMPOZITAREA VENITURILOR DIN CHIRII PENTRU PERSOANELE FIZICE
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
10 Ian 2024